Yüzyılın Yelkenlisi

Leonardo Ferragamo’nun Finlandiya’nın kuzeyindeki tersanesi, şirketin zirvede kalmasını sağlayan ödüllü yelkenli yatlar inşa ediyor.

Geçtiğimiz yıl, Finlandiyalı yat üreticisi Nautor’s Swan’in (nautorswan.com) 1998’de bir grup yatırımcıyla birlikte tersaneyi satın alan ve tutkulu bir denizci olan tasarımcı Salvatore Ferragamo’nun oğlu Leonardo Ferragamo önderliğinde faaliyetlerine devam etmesinin 20. yıl dönümüydü. Pekka Koskenkylä, saygın gemi mimarlığı firması Sparkman & Stephens’ın bir tasarımını inşa etmek amacıyla OY Nautor AB’yi 1966’da Finlandiya’nın Pietarsaari şehrinde kurdu: Söz konusu tekne fiberglas gövdeli 11 metrelik yarış yelkenlisi Swan 36’ydı. Nautor, ilk Swan 36 olan Tarantella’yı 1967’de çıkardı. (Yelkenli hâlâ tersanenin rıhtımında demirli.) 1968’de İngiliz denizci Dave Johnson hem yarışlar kazanıyor hem de yeni tersanenin adını iftiharla duyuruyordu. Tersane günümüze dek performans kotralarından ciddi yarış yelkenlilerine kadar 11 ila 40 metrelik, iki binden fazla tekne inşa etti. Yeni modeller arasında sayfalarımızda görülen, geçen yıl denize inen Swan 78’in yanı sıra ClubSwan 36, Swan 65, Swan 98, ClubSwan 125 ve son olarak Swan 120 var. Hepsi Pietarsaari’deki, yakın zamanda restore edilip genişletilen ünlü Boatbuilding Technology Center (BTC) tesisinde tasarlanıyor ve elde üretiliyor. Her yarışta ve regatta’da Swan markasının giderek büyüyen serisinden bir Nautor yarış yelkenlisinin denizde süzüldüğünü görebilirsiniz.

Sonsuz kaynak

20 yılı aşkın süredir Swan yelkenli yatlarını tasarlayan Germán Frers, Buenos Aires merkezli Frers Naval Architecture & Engineering ekibinin geri kalanıyla çalışırken Arjantin, İtalya ve Finlandiya arasında mekik dokuyor. Geçen yaz Baltık Denizi’nin dondurucu soğuğunda yine onun tasarladığı ilk Swan 78 ile gerçekleştirdiğimiz deneme seferinin ardından Helsinki’deki havaalanında vedalaşırken daha sonra nereye gideceğini sormuştum. “Roma! Regatta için!” diye cevap vermişti.

Çok amaçlı

Güvertenin ahşap iskeletinin ucunda ayakta duran işçilerle mukayese ederek yatın boyutlarını anlayabilirsiniz. Bu serideki yatların geri kalan modelleri gibi orta büyüklükteki Swan 65 de hem aile üyelerinin idare edebileceği hem de yarış, yolculuk ya da günlük kullanım amacıyla profesyonel bir ekip tarafından yönetilebilecek açık denizlere çıkmaya uygun bir yat olarak tasarlandı.

Önce güvenlik

Swan 78 yelkenli yatın gövdesi köpük çekirdekli fiberglastan yapıldı, epoksinin yanı sıra tek yönlü karbon fiber takviyelerle güçlendirildi. Nautor’un tekne yapımcılarının yalıtım yapması, kablo döşemesi ve gerekli teçhizatla donatması için hazır durumda bekliyor. Nautor’un Swan modelleri sağlamlıkları ve güvenli oluşlarıyla ünlü.

Aletler işbaşında

Robotik freze makinesi, insan kolunun ulaşamayacağı yerlere ulaşıp son derece hassas biçimde yat güvertesindeki tahliye kapağını şekillendiriyor.

Aman dikkat!

İşçiler el yapımı mobilyayı dikkatle kaldırıp tesisat ve kablo döşeme işlemleri tamamlanan gövdeye yerleştiriyor. Nautor bünyesinde köpük çekirdekli, kontrplak mobilyalara döşenen ahşap kaplamaların ahşabını bizzat seçen bir “tik avcısı” da çalışıyor.

Şekil almak

Bu iç mekân maketi bölme duvarları, merdivenleri ve gövdeye takılı sabit mobilyalarıyla etkileyici bir forma sahip. Gerçek bir tekne olsaydı, çeşitli ahşap kaplamalar, yünlü ve pamuklu kumaşlar ve sanat çalışmalarıyla müşterinin taleplerine göre kişiselleştirilecekti.

Herkes güverteye

Çift dümen istasyonu yapının ortasında görülebiliyor. Bu çok amaçlı güverte, sosyalleşmek ve güneşlenmek için mükemmel bir alan yaratmakla kalmıyor, yelkeni idare etmek için ideal bir alan da sunuyor. Açık ön güverteye ilaveten üst panelin hemen arkasına yerleştirilen kokpit hem tekne demirliyken hem de denizdeyken minderli dinlenme alanı oluşturuyor. Kaptan yelkeni sadece tek bir düğmeye basarak kumanda edebiliyor. Bu, olayı kokpitten izleyenler açısından çok etkileyici bir gösteri.

Yelkenler fora

Bir vinç neredeyse tamamlanan yatı denize elverişliliğinin ilk kez test edileceği deniz kenarına taşıyor. Bazı modellerde su kesim esnekliği için teleskopik karina var; yarışçı Swan’lar için de square-top ana yelken ve işler istralyalar mevcut.