Tiffany & Co. Satranç Takımı

Tiffany & Co. tüm kuralları yıkan bir satranç takımı tasarladı.

Tiffany & Co. satranç takımı yapmaya niyetlendiğinde akla gelmeyecek bir esin perisinden ilham aldı; mukavva. Markanın sanat yönetmeni Reed Krakoff, “Mukavvayla oynuyor, oluklu yapısı sayesinde nasıl katlanıp kıvrıldığını inceliyorduk” diye anlatıyor. Kratoff daha saygın materyallere yöneldiğinde mukavvanın basit formunu kullanarak som gümüş ile altın vermeil metalini yan yana getirdi. Hem sıra dışı ve kullanışlı hem de Tiffany’ye tam anlamıyla yakışan bir tasarım çıktı ortaya. “Tiffany’nin organik ve minimal şekillerle oynamak konusunda uzun bir geçmişi var” diye devam ediyor. “Kesinlikle buna uydu.” Tasasız ve neşeli tarzına karşın satranç takımı Tiffany’nin sözünün eri zanaatkarlığının parmak izlerini de taşıyor.

Takımın konturları ve dokusu ise zorlu bir tasarım sürecinin eseri. Şirket, Krakoff’un vizyonunu yansıtacak ve 75 bin Dolar’lık fiyat etiketine değecek bir ürün yaratmak için Cumberland, Rhode Island’daki atölyesinde çalışan tüm zanaatkârlarının becerilerinden yararlandı; hatta çeşitli denemeler yaparak sonunda her satranç taşını doğru biçimde yansıtan yeni teknikler geliştirdi. Sonuç başlangıçta hayal edilenden çok daha eğlenceli oldu. Üstelik Tiffany’nin yakın zamanda çıkardığı amozonit ve som gümüşten üç taş oyun seti ya da mütevazı kâğıt bardak siluetini porselene aktaran kahve kupalarıyla aynı ruha sahip. “Oyunbaz bir yorum” diyor Krakoff. Nihayetinde “klasik bir satranç takımı yapmak bu kadar ilginç olmazdı.”

Geleneksel Atölye

Tiffany zanaatkârları Rhode Island’daki gümüş atölyesinde iş başı yaparken koruma gözlüklerini ya da perdah yapacaklarsa koruyucu eldivenlerini kuşanır. Asırlık aletlerin de yer aldığı atölyeyi makinelerin kolektif vızıltısı doldurur. Burada bir iş günü, dekoratif bir tabağı mükemmelen perdahlamak veya NFL’in Vince Lombardi Kupası’na ince ayar çekmekle geçer. Ama bugün satranç oynayacaklar.

Baskı Altında

Krakoff’un mukavva modeline gümüşle hayat vermek için değerli materyaller şekilden şekle girmek zorunda. Som gümüş levha parçası değerli metali çizmeden üzerine yavaş yavaş basınç uygulayan kalıp kovanına sürülüyor. S şeklini alan materyal, her satranç taşının temel yapısını oluşturacak.

Kurabiye Kalıbı

S şeklindeki parça tamamlandığında, o ve iki parça gümüş kalıp Tiffany kuyumcularının deyimiyle “mücevherat kadar eski” bir alet olan kuyumcu testeresi yardımıyla at, şah ve fil şeklinde kesiliyor.

Gümüş Astar

Bir kuyum ustası, gümüş parçalarını birbirine yapıştırmak için lehim tabancası kullanarak lehim malzemesi uyguluyor. Materyal, oluklu sırtın en üst noktasına kadar uygulandığında, parça iki som gümüş kalıp arasında sıkıştırılıyor ve sonra hepsi birbirine kenetleniyor.

Ateşle Oynamak

Parça hidrojenle çalışan ve ısıyı aşamalı olarak 1.400 dereceye çıkaran anaerobik fırına veriliyor. O noktada lehim eriyor ve üç parça birbirine yapışıyor; ardından taşıma bandına geçip soğuyor. Bu işlem, atölyede ilk kez kullanılsa da aslında tiffany’nin farklı tasarımlarında sıkça başvurduğu bir yöntem olarak da biliniyor.

Kaidenin Üzerinde

Her parça fırına verildikten sonra, kuyum ustası el şaloması kullanarak parçaları teker teker kaidesine yapıştırıyor.

Biraz Montaj

Satranç taşlarına uygulanan işlemin aynısı satranç tahtası için de tekrarlanıyor, ama elbette bu kez daha büyük ölçekte. Ancak taşların tersine tahtada iki farklı oluk şekli mevcut; dolayısıyla önce farklı desenlerin preslenmesi, ardından parçaların birbirine lehimlenmesi gerekiyor.

Enine Boyuna

Satranç tahtasının çizgilerinin mümkün mertebe düzgün olması için lazer aleti kullanılıyor. Çizgiler tamamlandığında kuyum ustası hızlıca ince düzeltmeler yapıyor.

Sözünün Eri

Her parça yumuşak pamuk polisaj diski ve hassas temizleme aletiyle parlatılıyor. Tek bir taşın Tiffany standartlarına uygun biçimde parlatılması saatler sürebiliyor. Satranç takımının ambalajlanıp tahta döşemeli, süet astarlı gümüş kutuda paketlenmesinden önceki son aşama bu. Gümüş kutu da geleneksel yumurta kabuğu mavisi Tiffany & Co. kutusuna yerleştiriliyor.

Hazırlayan: Helena Madden

Fotoğraflar: Alfredo Chiarappa