SolarImpact’in Güneş Enerjili Yat Konsepti

Yanmalı motorların karşısındaki yegâne yeşil alternatifin dizel-elektrikli motorlar olduğu bir dönemde gelen SolarImpact, yat dünyası açısından bir dönüm noktası niteliğinde. Solar teknoloji ile yenilikçi gövde tasarımı kombinasyonu, bu 24 metrelik tekneyi dâhiyane bir bilimsel deneyden ziyade ezber bozan yaratıcı bir çalışma haline getiriyor. Özellikle de yıllardır ortalıkta cirit atan güneş enerjili diğer emsalleriyle kıyaslandığında.

SolarImpact’in SWATH (Small Waterplane Area Twin Hull/Küçük Su Hattı Alanlı İkiz Tekne) mimarisi tekneler arasında nadiren görülüyor, ama dünyanın en tehlikeli sularında yüzen ticari teknelerde on yıllardır kullanılıyor. Torpido şeklindeki gövdeler su yüzeyinin altında yalpayı %90’a varan oranda azaltarak seyri bodoslama baş dalgalarına dalmaktan çok daha keyifli bir deneyime dönüştürüyor. SWATH gövdeler dalgalara hücum etmiyor da onlarla dans ediyor sanki.

Alüminyum yat su altında üç kata yayılan 344 metrekarelik bir alana sahip. Tasarımcı Jörg Schaaf, SolarImpact’te güneş enerjili bir yattan bekleyebileceğiniz türden faydacı bir iç tasarımı tercih edebilirdi; ama onun yerine kömür grisi, panjurlu dış yüzeyin sunduğu enfes manzaralarla dolu geniş ve ferah bir plana imza attı. Yaklaşık 10 metrelik kirişin etrafında konuşlanan salon, gemi mutfağı ve büyük ana süit dâhil beş kamara, yata bir ev ambiyansı kazandırıyor.

 

 

Yat dünyasındaki asıl atılımı ise teknenin batarya şarj üniteleri ve elektrikli motorlarına bağlı 297 metre karelik güneş panelleri (birçoğu SolarImpact’in kavisli mimarisine uygun olması için esnek yapıda) gerçekleştiriyor. Yatta yaşam yanmalı motorların kaçınılmaz gürültüleri, titreşimleri, emisyonları ve kokuları olmadan çok daha iyi. Ayrıca SolarImpact sahipleri neredeyse hiç yakıt faturası ödememenin keyfini çıkaracak. Enerji üretimi bakımından büyük oranda kendi kendine yetiyor, ama tamamen değil… Bulutlu günler uzarsa ya da kaptan yaklaşmakta olan kötü hava şartları yüzünden ekstra enerjiye ihtiyaç duyarsa diye iki küçük dizel motor mevcut.

Güneş enerjili bir teknenin yavaş ve ağır olacağı düşünülebilir ama SolarImpact’in 22 knot olan maksimum hızı gayet makul. Konsept eylül ayında Cannes Yat Festivali kapsamında 3D sanal gerçeklik ortamında tanıtıldı. Yatı Almanya’daki Schaaf Yachtbau inşa edecek. SolarImpact Yacht’ın arkasındaki İsviçreli şirket, enerji alanında uzman Avusturyalı firma Kreisel Electric ve güneş pili uzmanı ABD’li SunPower ortaklığında lüks ile teknolojiyi buluşturan fikri tutarlı bir tasarımla bir araya getirmenin beş yıl sürdüğünü belirtiyor.