Pinto’nun En Büyük Jeti

Özel jet Boeing 747-8’in yeniden düzenlenen kabini, gösterişi minumumda tutarak itidalin kendi içinde bir güzelliği olduğunu kanıtlıyor.

 

Özel havacılık dünyasında zevk pek itibar gören bir kelime değildir. Zaruretler yüzünden güvenlik ve ağırlık daima önce gelir, iç mekânları rafine etme fikri ise genellikle göz ardı edilir. Ve jetin boyutları katlandıkça, göğüs gerilmesi gereken zorluklar da artar. Son 18 yılda 35 lüks jet kabini tasarlayarak özel uçaklardaki çalışmalarıyla ünlenen Parisli firma Alberto Pinto Interior Design, bu meydan okumayı kabul etmekten çekinmiyor. Proje müdürü Linda Pinto sayfalarımızda yer alan Boeing 747-8’i “Piyasadaki mevcut özel uçakların tümünden büyük ve şimdiye kadar tasarladıklarımızın en büyüğü” diye tanımlıyor.

747-8, 419 metrekarelik boyutuyla aynı zamanda Pinto’nun tasarladıklarının en pahalısı. Boş ağırlığı (177 bin 405 kilo) yaklaşık 250 milyon dolar değerinde. Pinto tam rakamı vermekten kaçınarak “Böyle bir VIP kabinini düzenlemek ve dekore etmek için aşağı yukarı aynı miktarda meblağı üstüne eklemelisiniz” diyor. Yani nihai ağırlığı, 218 bin 496 kilo kadar ediyor.

Firma, kusursuz uçak kabini tasarımlarıyla tanınmasına karşın, her tasarım birbirinden farklı. Pinto, “Sahibi hiçbir şeyin aşırı lüks olmasını istemedi” diye belirtiyor. “Talebi sıcak, hayli sade ve son derece rahat bir tasarımdı. Fransız geleneğinden en iyi el dikişi derileri ve ahşap marküterisi kullandık. Tarzıyla Fransız klasiği ile ılımlı modern arasında incelikli bir denge yakaladığı söylenebilir.” Ismarlama yüzeylerin arkasındaki özel mühendisliği de unutmayalım.

Linda Pinto’nun üzerinde çalışacağı kocaman bir tuvali vardı. Boeing 747-8’in ticari versiyonu yüzlerce yolcu taşıyabiliyor.

 

GENÇLERDEN BAŞLAMAK

Bu özel 747-8 BBJ’in beş mutfağı, ful donanımlı iki banyosu ve dokuz tuvaleti var. Uçağın ticari versiyonları normalde yaklaşık 500 yolcu kapasiteli; öte yandan jet 86 yolcu artı 13 mürettebat için tasarlanmış. Üst güvertede kokpit, ekibin çalışma ve dinlenme alanları, mürettebat mutfağı, büyük bir mutfak ve nakışlı süetlerle bezeli çocuk odası yer alıyor. Tasarımcı Linda Pinto çocuklar söz konusu olduğunda bile sofistikelikten vazgeçmemiş. Alan dramatik desenlerle süslü Afrika zebra ağacından paneller ve gömme raflarla donatıldı. Karşı taraftaki köşe koltuk takımında aplike işli Holland & Sherry kumaşlarla kaplanan minderler göze çarpıyor. “Uçak kabinleri genellikle bej ve kahverengi dekore edilir çünkü bunlar doğal ahşapların ve doğal derilerin renkleri” diyor Pinto. “Gerçek şıklığın işlem görmüş yapay materyallerden ziyade doğal materyallerde yattığına inanıyoruz.” Kapının yanındaki oymabaskılar Bertrand Dorny imzalı.

 

 

DETAYLAR ARASINDA

Görkemli bir atmosfere sahip ana girişe 1940’ların Fransız estetiği damga vuruyor. Devrin modern sofistikeliği alandaki dairesel konfigürasyonun yanı sıra aydınlatma armatürü ve üst güverteye çıkan merdivenlerde aşikâr. “Tüm metallerin kaplamasını Miami’deki Techno Aerospace’den Paul Zappia yaptı” diye açıklıyor Pinto. “Onunla birlikte krom ve nikel karışımı yeni bir renk geliştirdik.” Dekoratif unsurlardaki bu çeşitlilik, firmanın kişiye özel sonuçlar üretirken sınırları ne kadar zorlayacağını gösteriyor. Basamak destekleri, aydınlatma detayları ve doğramaların füme, sıcak bitişi göz alıyor. Pinto, alan için altın-fildişi renk paleti tercih etti. Kahverengi ve sarımsı kahverengilerle harmanlanarak jet boyunca tekrarlanan renk paletiyle iç mekânlarda bir uyum yakalanırken özel yapım halılar iç mekânlara karakter katıyor. Yün ve ipek karışımı tüm halılar Tai Ping tasarımı.

 

 

YUMUŞAK İNİŞLER

Tasarımcı, aile lounge’unda Florida, Fort Lauderdale’deki PAC’ta yapılmış robotik alüminyum iskeletler kullanılarak İsviçre’nin Basel şehrindeki AMAC Aerospace’de tepeden tırnağa ısmarlama üretilen koltuklara yer verdi. Hermès kumaşından özel yapım jaluzilerin gölgelediği pencerelerin önünde bir çift koltuk duruyor. Ayrıca depo alanları geniş Afrika wacapou sehpalar ve odanın ortasında içinden düz ekran televizyon çıkan bir büfe mevcut. Pinto asıl zorluğun uçağın nihai ağırlığı değil projenin büyüklüğü olduğunda ısrarlıysa da ağırlık sorununu tamamen göz ardı etmediklerini ekliyor. “Tüm uçaklarda olduğu gibi bölmelerin, kapıların, dolapların ve masaların hafif petek levhalar üzerine ahşap kaplama yapılması” ağırlık sorununu bertaraf ederek görsel bir zenginlik yaratıyor.

 

 

 

ASIL OLAY

Ana lounge bölümünün duvardan duvara uzanan blok desenli halısı, buranın uçağın ana toplanma alanı olduğunun göstergesi. Odanın bir ucunda, Amerikalı soyut ressam Shirley Jaffe’nin taşbaskı eserinin altında üç özel yapım kanepeden oluşan oturma alanı var. Üstü keçi derisi kaplama kahve sehpası ve depo alanlı küçük sehpalar Afrika wacapou ağacı kaplamalarıyla halının koyu tonlarını yakalıyor. Pinto bir mozaik gibi birbirine tutturulmuş üçgen panellere uygulanan el dikişi derilerle duvarlara derinlik ve boyut katıyor. Özel jetlerin iç mekânlarını tasarlarken ağırlık sorunu daima aklınızın bir köşesinde durur, ama bazı şeyler fedakârlık etmeye değer. “Hindistan’dan kaya kristalleri kullanmak istediğimiz için ana lounge’daki dört büyük masa lambasının ağırlığını düşürmemiz mümkün değildi. Her lamba 20 kilodan ağır.”

 

 

UÇUŞ DESENLERİ

Ebeveyn banyosunun tasarımındaki hâkim unsur, Pinto’nun bir orkestra şefi titizliğinde tekrarlayarak düzenlediği parmaklık ve şerit desenleri. Dikey mimari öğeler birbirlerine alternatif oluşturan wacapou paneller ile koyu sarı çınar ağacı şeritlerle tamamlanıyor. Şeritler tuvalet aynasının her iki yanındaki banyo malzemelerinin koyulduğu raflarda ve yukarıdaki kutu şeklindeki aydınlatmalarda dekoratif unsurlar olmaktan çıkıp işlev kazanıyor.

Hem kutu şeklindeki aydınlatmalar hem de tuvalet masasının alt kısmındaki ışıklandırılmış parmaklık deseni beyaz ışığı yayıyor. Musluklar sızıntıları önleyen elektronik sensörlerle donatıldı. Pinto zeminde yine Tai Ping’in tasarladığı banyo paspasında da bulunan birbirine geçmeli deseni kullandı. Tuvalet masasının üstü ekstra ince kesilip hafiflik amacıyla petek panellere yapıştırılan Crema Marfil mermerinden.

 

 

HAFİF UYKUCU

Pinto özel yapım yatak çerçevesi, komodinler ve çekmece panellerinin etrafındaki ahşap kaplamaları esnek deriyle sarmalayarak ana yatak odasına yumuşak bir dokunuş kattı. Krem rengi deri duvarlar odada renklerin oynadığı yegâne oyuna fon oluşturuyor: Alexander Calder imzalı, 1970 civarından Grande composition fond jaune adlı baskı resim. Pinto bu odada hafiflik ve rahatlık duygusu uyandırmayı hedefledi. Sarımsı çınar ağacı kaplama, huzurlu atmosfere katkıda bulunuyor. Mobilyalarda koyu renkli wacapou kaplama detaylar var ve yatağın her iki yanındaki dikey panellerde aynı detay devam ediyor.

 

 

GİYİM KUŞAM

Uçak sahibi, dünyanın dört bir yanına gerçekleştirdiği seyahatler nedeniyle havada çok zaman geçirdiğinden Pinto her şeyi düzen altında tutacak şık bir giyinme alanı tasarladı. Odanın şekliyle uyumlu hale gelmeleri için tüm kapıları ve çekmece panellerini, içbükey gardıropları AMAC Aerospace üretti. Bu deri kaplama yüzeylerin el dikişleri amaca uygun ustalıklı bir detay gibi görünüyor. Pinto “Her metrekareye düşen maliyet açısından, tüm diğerleri arasında –dev yatlar ya da özel konutlar– paranın satın alabileceği en değerli kişisel eşya” diyor jet için. Öte yandan minimal renk paleti, gösterişli efektler ve kristal detaylardan kaçınılması sayesinde Pinto’nun deyişiyle “böyle ahenkli bir ortam beraberinde görsel ve etkileyici konforu getiriyor.”