Markle Etkisi

Birleşik Krallık Prensi Harry’yle evliliğinin ardından Meghan Markle, istemeden de olsa moda endüstrisini hareketlendiren faktörlerden birine dönüştü.

I. Dünya Savaşı’nın son 100 gününün 100. Yıldönümünü kutlamak için düzenlenen 100 Days To Peace galasına katıldığında giydiği ve hamilelik ihtimalini ilk defa akıllara düşüren mavi Jason Wu elbisesi, Prens Harry ile nişanlandıklarını duyururken üzerine aldığı beyaz palto ve tabii ki Givenchy imzalı gelinliği… Her biri günlerce konuşuldu, her biri Meghan’ın silueti ile birleşerek moda tarihine adını yazdırdı.

Şüphesiz Meghan Markle sadece Birleşik Krallık monarşisinin düşeslerinden biri değil. O, aynı zamanda dünyada en çok giydirilmek istenen kraliyet ailesi üyesi. Tıpkı bir zamanlar Grace Kelly’nin olduğu gibi… Elbette bu titri almasında Meghan’ın yaşadığı peri masalından çok daha önce tanınmasının da payı var. Zira Suits dizisi ile ünlenen aktris, 2011’de dizi yayına girer girmez dikkatleri üzerine çekmeyi başarmıştı. Diziyle birlikte canlandırdığı Rachel karakteri de çok sevildi; Meghan, ilgiyle takip edilen ünlülerin arasında yerini aldı. Hikâyenin sonrası zaten epey bilindik.

İşte tüm bu faktörleri uç uca ekleyip bugünün dijital dünyasına taşıyınca, Meghan Markle özelinde Grace Kelly vakasından çok daha başka bir sonuç ortaya çıktı. Meghan’ın giydiği anda modeli, markası ve renk tonu ile internete düşen kıyafet seçimleri, kitleleri arkasından sürüklemeye yetti. Düşesin aurasında şekillenen yönlendirme ve harekete geçirme gücü, moda evlerini atağa kaldırdı. Yani geçtiğimiz yıl 19 Mayıs’ta (Prens Harry ile evlilik tarihi) yalnızca Meghan Markle’ın hayatı sonsuza dek değişmedi, moda sektörünün dinamikleri de bu değişimden payını aldı.

Reklam gücü değerinde seçimler

Moda sektörü üzerine araştırmalar yapan çevrimiçi platform Lyst’in bulguları, Meghan Markle’ın giymesinden sonra, o kıyafetin internet üzerindeki aramalarının ortalama %200 oranında arttığını ortaya koyuyor. Meghan’ın favori markaları için rakamlar ise şöyle; Givenchy %371, Stella McCartney %200, Aquazzura %181. Yine aynı firmanın üstlendiği Ultra Influencers 2018 araştırmasındaysa Meghan, üçüncü sırayı kaptı. Kendilerine ilk iki sırada yer edinen Jenner ve Kardashian kardeşlerden Kim Kardashian’ın Instagram’da post başına 1 milyon dolar ücret aldığını göz önünde bulundurursak, Meghan’ın layık bulunduğu mertebenin ne kadar güçlü olduğunu daha net anlayabiliriz.

Meghan Markle ile Prens Harry nişanlandıklarını anons etmek üzere müthiş gülümsemeler eşliğinde kol kola kameralara doğru yürürken Meghan’ın giydiği beyaz paltoyu hatırlayalım. Kanadalı Line the Label markası, anonstan sonraki dakikalar içerisinde paltonun tüm stoklarının tükendiğini açıklamıştı. Meghan’ın nikah töreninden sonraki resepsiyon için seçtiği, omuzları açıkta bırakan beyaz Stella McCartney elbisenin de stokları benzer bir hızla eridi.

Duyarlı markalar

Resmi unvanıyla Sussex Düşesi, gündelik hayatta yaptığı seçimler ile tabiatla dost, sürdürülebilirliğe önem veren markaların yanında durarak farkındalıktan beslenen bir misyonu sahiplendiğinin de altını çizdi. Spor kıyafetler ile ilk defa görüntülendiğinde, herkesin dikkati seçtiği ayakkabıdaydı. Zira, Veja marka spor ayakkabının yapımında organik koton kullanılıyordu. Ayakkabı, zehirli herhangi bir element yaymadığından emin olmak için testlerden geçiyor. Bu sebeple büyük markaların ürettiği ortalama bir spor ayakkabıdan beş kat pahalıya mâl oluyor. Meghan’ın hedef göstermesiyle Veja’nın kendi halinde bir marka iken en çok tanınan spor ayakkabı markaları arasına yükselmesi saniyeler aldı.

Benzer şekilde, resmi Güney Pasifik ziyaretinde düşesin birden fazla defa üzerinde görüntülenen Outland markalı jean, rekor satışlara imza attı. Markanın kurucusu James Bartle durumu şöyle özetliyordu, “Tasarımımızın Meghan Markle’ın üzerinde görülmesini takip eden 48 saatte mağaza trafiği ve satışlarda %1000 artış yakaladık ki bu sadece Avusturalya’daki satış rakamları. Üstelik etki diğer ürünlerimize de sıçradı; farklı modelleri de hızla satmaya başladık.”

Outland ürünleri insan ticaretine maruz kalmış, tacirlerin elinden kurtarılan Kamboçyalı kadınlar tarafından üretiliyor. Bu bakış açısıyla kadınlara yepyeni bir hayat şansı sunmak isteyen marka, çalışanlarına kusursuz jean tasarımı için eğitim veriyor. Dolayısıyla Meghan’ın yaptığı seçim, dolaylı olarak bu kadınların hayatına da dokunuyor.

Yine geçtiğimiz yılın ocak ayında Hiut marka bir jean tercih eden Markle, firmanın kaderini yeniden çizdi. Üretim maliyetleri sebebi ile 400 işçi çıkarmak zorunda kalan ve üretim tesislerini Fas’a taşıyan Hiut, Meghan’ın tercihinden sonra fabrikasını üç kat daha fazla kapasiteyle yeni bir lokasyona geri taşıdı.

Zarif ve sade

Sürdürülebilirliğin yanı sıra seçtiği renk tonları ve kuplar ile de abartısız şıklıktan yana olduğunu kanıtlayan Meghan Markle’ın şu ana kadar yüzbinlerce kadını, gardıroplarını yeniden düşünmeye yönelttiği tahmin ediliyor. Üstelik Sussex Düşesi’nin seçimleri, tasarımcıların hazırladığı koleksiyonlara da yön veriyor. Gelinliğinin ardından kayık yakalı elbise ve bluzların moda koleksiyonlarında sıkça karşımıza çıkıyor olması tesadüf değil. Tıpkı günlük hayattaki seçimlerinin ardından tuxedo dress’lerin (elbise olarak kullanılabilen uzun blazer ceketler) markalarca sahiplenilmesi gibi.

Görünen o ki zarif ve abartıdan uzak bir siluet çizen Markle, moda dünyasının yeni kraliçesi. Peki, gün gelir Hermès’in Grace Kelly’e ithafen isimlendirdiği Kelly Bag’i gibi Meghan da ürüne adını verir mi? Hep birlikte izleyip göreceğiz.