Havacılıkta Dönüşüm: JetSuiteX

Jetsuite Cofounder ve CEO’su teknolojiyle birlikte havacılıkta da dönüşüm olacağını söylüyor.

Alex Wilcox büyük düşünüyor. Çarter sektöründe JetSuiteX ile -yolcuların yarı özel uçuşlarda yer ayırtmasına olanak veren bir hizmet- çığır açan şirketi JetSuite şimdi de kısa menzilli, hibrid-elektrikli Zunum jetinin yaklaşık 100 örneğini satın almak üzere bir anlaşma imzaladı. Jetin en önemli özelliği yakıtı koklayarak içmesi ve yüzde 80 daha az emisyon üretmesi. Yenilikçi düşünürle havacılık endüstrisindeki sorunları ve teknolojinin bu sorunların üstesinden nasıl gelebileceğini konuştuk.

Hava taşımacılığı ile ilgili hangi meseleler geceleri uykunuzu kaçırıyor?

Özel jet modeli ve bir yerden başka bir yere çok hızlı gidebilme olanağı nüfusun çok küçük bir bölümüyle sınırlı. Tonlarca paranız varsa, kesinlikle size özel bir uçakla uçabilirsiniz ve bu çok güzel; ama JetSuiteX sahneye çıktığında bile durumda dramatik bir değişiklik olmadı. Doğrudan yararlanacağımız yeni teknolojilerle donanmış seyahatin rahatlığını paylaşabileceğimiz, parlak bir geleceğin bizi beklediğine yürekten inanıyorum.

Müşterilerinizin uykusunu kaçıran ne? 

Hava trafiği kontrolünde gerçek anlamda bir gelişme yaşanmıyor. Özel uçuşlarda bile yolcu uçaklarındaki yolcuların maruz kaldığı trafik kontrol rötarlarıyla karşılaşıyorsunuz. Özellikle de büyük havalimanlarını kullanıyorsanız. Maliyet de aynı şekilde artıyor. Yakıt fiyatları bu yıl ciddi ölçüde yükseldi; şimdiye kadarki artış yaklaşık yüzde 40. Bir de çevre faktörü var. Evet, özel uçuşlar çok pratik ama yolcu başına çok miktarda yakıt tüketiliyor. Bunu azaltmak mümkün mü? Birçok müşterimiz işte bize bunu soruyor.

Zunum jetlerini kullanmayı tercih etmenizin nedeni bu mu? 

Öyle, ama birçok nedenden biri. Yakıt şu anda bir numaralı masrafım. Uçaklardan daha maliyetli, pilotlardan daha maliyetli, yaptığımız her şeyden daha maliyetli. Dolayısıyla mevcut masrafı yüzde 80 indirmeyi başardığım anda fiyatları da dramatik biçimde düşürebilirim. Zunum’un bu hedefi yakalayacak ilk şirketlerden biri olduğunu düşünüyoruz.

Zunum dikey inip kalkan uçaklar (eVOTL) ile uzun menzilli jetler arasındaki boşluğu dolduracak mı? 

Dolduracak. Uçan otomobil ile uçak arasındaki çizgi giderek bulanıklaşıyor ve ticari havacılıkta 6 ila 12 yolcu kapasiteli hibrid-elektrikli jet, uçan otomobile en yakın şey olacak. 80 kilometrelik seyahat için  eVOTL’a mı yoksa Zunum’a mı binsem sorusuna kafa yoracağınız zamanlar gelecek.

Genel olarak havacılık endüstrisine baktığınızda gelecek teknolojilerinden hangisi nabız atışlarınızı hızlandırıyor?   

Bir uçakta yakıtın haricinde en pahalı şey pilot. Şu sıralar otonom otomobillere çok fazla zaman ve enerji harcanıyor, ama otonom uçan araçlar zaten mevcut ve aslında yapılması da çok daha kolay, çünkü yukarısı o kadar kalabalık değil.

Sonuçta bence en gelecek vaat eden şeylerden biri yarı-otonom teknoloji. Kabinde “Hey, pilotum kendinden geçti. Karaya inmek için bu butona basın” diyen bir panik düğmesi olsa ve uçak en yakındaki uygun noktaya kendi kendine inebilse güvenlik açısından büyük bir gelişme yaşanır. jetsuite.com