Çelik Malzemeden El Yapımı Gitar!

Gitar yapımcısı James Trussart, metali, rock yıldızı müşterileri için büyük bir ustalıkla eğip büküyor.

Bir gitar yapımcısı olarak Keith Richards, Eric Clapton ve Jack White gibi yıldızlara çok sayıda el yapımı enstrümanlar hazırlamak, karşılaşılacak nadir fırsatlardandır. Bu şansı yakalayan zanaatkâr, James Trussart’dan başkası değil. Aslen Fransız olan ve 2000’de Los Angeles’a taşınan Trussart, o zamandan bu yana dünyanın önde gelen tarz sahibi çelik gitar üreticilerinin dikkatini çekmeyi başardı. Onun, yapımı iki ila altı ay süren, metalle çeliğin ustalıkla harmanlandığı ve binlerce Dolar’a alıcı bulan tasarımlarının alametifarikası, vintage görünüme sahip oluşları. Ancak başarı, elbette tesadüfi değil. Bu arzu nesnelerine dönüşen “eski” görünümlü parçalar, detaylara gösterilen özen, hüner ve bir miktar da özverinin sonucu. “Yaptığınız iş sevmeniz, üretimin her aşamasına odaklanmanızı da kolaylaştırıyor” diyor Trussart, Los Angeles’taki atölyesini bize gezdirirken. “Burası benim kalbim. Ruhum. Bir gitariste ya da gitar tutkununa mutlu olup ilham almaları için kendimden bir parça veriyorum adeta…”

Uçak Gibi Sağlam

Çelik gitarın ön ve arkasına baskı makinesinde şekil veriliyor. Ardından sorunsuz bir şekilde uçak yapımında görev alan uzman kaynakçılar tarafından birbirine kaynaştırılıyor. “Kusursuz çalışıyorlar çünkü öyle olmak zorundalar” diyor Trussart. Fotoğrafta gördüğünüz gitar gövdesi Trussart’ın patentini aldığı delikli çelikten yapıldı. Bu sayede kalın ve rezonans bir ton elde edilmiş oluyor.

Yüzey Kaplama

Çok sayıda Trussart kreasyonu, metal gövdelerine damgalanmış desenler barındırır. Kuru kafalar, güller ya da kabile sanatı figürleri çoğunlukla tercih ettikleri arasında… Belki de içlerinde en beğenileni timsah derisi. Bu görünümün elde edilmesinde, gitar yapımcısının metal ile gerçek timsah derisini birlikte kullandığı sandviç tekniğinin payı büyük. Bu malzemeleri günlerce kimyasal bir karışımın içinde beklettiğini anlatıyor Trussart. Sonuç: Lekesiz, berrak bir timsah derisi.

Yıpranmış Görünüm

Bir Trussart çalışanı Alman Rönesans sanatçısı Albrecht Dürer’in oyma tekniğini kullanıyor. Ancak onun için Trussart’ın Rust-o-Matic (ZZ Top grubunun gitaristleri ve Trussart fanlarından Billy Gibbons tarafından uydurulmuş bir terim) tekniği daha ünlü. Gitarın gövdesini ayırıp haftalarca açıkta bırakıyor. Bu sayede paslı ve yıpranmış görünüm elde ediliyor.

Kentsel Bozulma

Gövdeye gitarın bölümleri yerleştirilmeden önce Trussart, metali fırçalıyor, ardından zımparalayıp cilalıyor. Bu işlemler sonucunda elde ettiği imza görünümü, “fosilleşmiş mekanizmalar” olarak tanımlıyor. Elbette, yaptığı her enstrümanı önemsiyor ve uyguladığı teknikler doğrultusunda çürüme olasılıkları da bulunmuyor. Kendi ifadesiyle bu eski görünüm, elinize alıp uzandığınızda gitarı ikinci eviniz gibi hissetmenizi sağlıyor.

Süsleme Zamanı

Gövdeye tepenin ve çelik perdelerin yerleştirilmesi aşaması bir dizi karmaşık işlemi de beraberinde getiriyor. Ki, bu aynı zamanda gitarın “kişiliğinin oluştuğu” aşama olarak tanımlanıyor: Akort edilmesi, tonlamanın yapılması ve nihayetinde kullanıma hazır olması. “Kalabalığın önünde hata yapma şansınızın olmadığı bir sahne gibi” diyor Trussart.

Kusursuz Final

Trussart, yaptığı her gitarın mükemmel olduğuna emin olmak için test ediyor ve bir enstrüman adeta rüştünü ispatlamadan atölyesinden dışarı çıkamıyor. “Bir gitar yeni sahibine giderken bir sahnede, geniş kalabalıkların önünde çalmaya hazır olmalıdır” diyor Trussart. “Bundan emin olmak benim işim.”

HAZIRLAYAN: DAN DUNN

FOTOĞRAFLAR: MARTINA ALBERTAZZI